Blog 7 – Mijn dagelijkse routine is mijn persoonlijke sleutel in het hoe

Zoals je in mijn vorige blog kon lezen helpen bepaalde dagelijkse rituelen mij, om mijn commitment hoog te houden, Het klinkt zo simpel. Maar er ging heel wat aan vooraf. De uitkomst van een jarenlange zoektocht en iedere keer scherp ik mijn dagelijkse handelingen weer bij. Waarom ik dit doe? Het levert me zoveel op! Meer rust, meer focus, meer opbrengsten en ga zo maar door. Hieronder leg ik uit hoe dit voor mij werkt en wat het me persoonlijk oplevert,

Alle trainers, coaches en goeroes over persoonlijk leiderschap leggen uit dat je je mindset zelf kan beïnvloeden. Maar wat is mindset nu eigenlijk? Google geeft een greep aan ingewikkelde definities. Zelf spreekt de heldere uitleg van Leroy Seijdel me erg aan. Hij zegt:

Mindset betekent niets anders dan een gedachtepatroon. Mindset is de manier waarop jij denkt. Een patroon van gedachten die je elke dag bezig houden.

Meer over de heldere uitleg van Jefrey Seijder lees je hier. Ik raad je zeker aan om de informatie uit zijn blog te lezen, zeker als deze materie nieuw voor je is.

Om het zelf kort en bondig te houden leg ik alleen kort het volgende uit: je mindset bepaalt je gedrag. Je hebt bewust gedrag en onbewust gedrag. Vanuit je gedrag ontstaan je gewoontes. En je gewoontes bepalen je acties en je resultaten. Je kunt nieuwe gewoontes aanleren. Het aanleren van nieuwe gewoontes vraagt dagelijkse herhaling en committent. Alleen dan slijten nieuwe gewoontes in, waardoor je andere acties uitvoert en de gewenste resultaten behaalt.

Dit alles wat ik hierboven staat vind ik dus reuze interessant. En daarom ben ik dit een aantal jaren geleden gaan uitproberen. In sommige boeken staan oefeningen en in sommige meerdaagse seminars geven ze handvaten hoe je dit kunt doen en geven ze de wetenschappelijke onderbouwing erachter. Wat ik doe als ik een boek lees of seminar volg, is voor de onderwerpen waarbij mijn hart een sprongetje maakt, gelijk bedenken hoe ik dit morgen kan gaan toepassen. En om dat toe te passen bedenk ik mijn eigen maniertjes. Mijn dagelijkse handelingen. Mijn dagelijkse routine.

De afgelopen jaren bestond mijn dagelijkse routine bijvoorbeeld uit mediteren, dagelijks yoga, vroeg opstaan, minimaal 7 uur slaap, matigen met suikers, e-nummers, gluten en zuivel, ademhalingsoefeningen en zo kan ik werkelijk waar nog even doorgaan. Niet allemaal tegelijk. In fases. Om overzicht te bewaren hield ik dit bij. Ook hier bedacht ik verschillende vormen voor, zoals een dagelijkse checklist met persoonlijke aandachtspunten, een dagplanner, maandplanner, mijn eigen agenda systeem en ga zo maar door.

En het werkt! Na een paar maanden focus blijkt vaak dat ik me zo bewust ben van mijn persoonlijke aandachtspunt dat het in mijn systeem  komt en het automatisme wordt. Het wordt letterlijk onderdeel van mij. En dan kan ik het wat meer los gaan laten. Wat het me oplevert? Meer focus, rust, bewustwording, weten wie ik ben en waar ik naartoe wil, meer resultaat, meer balans, meer rust.

Maar waarom wil ik dit dan toch? Tja, een soort honger naar groei! Mijn persoonlijke aandachtspunten waar ik in wil groeien, waardoor ik een nog betere versie van mezelf word en ik genietmomentjes creëer voor mezelf en de mensen om mij heen.

Bij dagelijkse rituelen denken sommige mensen aan dagelijkse verplichtingen. En verplichtingen associëren mensen vaak met iets negatiefs,. Het is zeker niet de bedoeling dat dit als iets negatiefs voelt. Wel vraagt het behoorlijk wat discipline. En om je te committeren aan je dagelijkse handelingen is het noodzakelijk dat je weet wie je bent en wat je wilt. Dat je weet waarom je dit wilt leren. Naar welk doel werk je toe. Wat levert het je op? Hier ga ik in dit blog verder niet op in, maar het is de basis van dit alles. .

Wel vind ik het belangrijk om te benoemen dat mensen geen robotten zijn. Dus ook in mijn dagelijkse routine zitten golfbewegingen. Ik committeer me en het gaat weken of zelfs maanden goed. Ik hanteer voor ‘goed’ altijd mijn 80% regel. Als ik 80% van de tijd mijn dagelijkse routine uitvoer ben ik tevreden. Vervolgens volgt er altijd een periode waarin ik wat afzwak. Waar het voor mij juist om gaat is om dan niet te streng te zijn voor jezelf, maar het herkennen, erkennen, accepteren en in actie komen. In actie komen door te bedenken wat ik kan veranderen waardoor ik weer gemotiveerd verder ga en opnieuw bedenk waarom ik dit ook alweer wil leren. Wat levert het me op? Vervolgens raak ik weer enthousiast en zit ik zo weer terug in de flow. Het besef dat ik weet wat ik moet doen om snel terug in flow te raken geeft mij een enorm krachtig gevoel.

Voor mij werkt dit. Voor een ander werkt iets anders. Ik geloof er in dat iedereen zijn eigen sleutels in het hoe kan vinden om te groeien en te leren. Het hoeft niet perfect, het hoeft niet alle dagen. Doe wat bij je past en waar jij blij van wordt. En laat dat nou net voor veel mensen anders zijn.

Tot slot.
Omdat ik steeds meer vragen krijg van anderen over hoe ik dit aanpak en ik merk dat anderen behoefte hebben aan ondersteuning bij de praktische vertaling van de theorie, heb ik besloten hier iets mee te gaan doen. En niet zomaar ‘iets’, iets heel gaafs1 Wat dit is vertel ik volgende week.